Jul i inte hednisk och det är bibliskt

Jul i inte hednisk och det är bibliskt

1. Festen av Jesus födelse den 25 december är inte avgudadyrkan: Det finns många kristna som inte firar jul, till och med mot sådana fester som den religiösa folkmassan under Jesu dagar. När Jesus föddes kom de babyloniska vise männen från öst för att dyrka Frälsaren. Du skulle ha trott att de religiösa ledarna skulle ha gått för att se Jesus, men istället informerade de Herodes om var den lilla Baby Jesus var där så att Jesus kunde mördas. De religiösa ledarna visste var Kristus skulle födas men de gick inte för att se honom. Är det här precis som den religiösa världen idag som motsätter sig julfest och som har förklarat krig mot jul? De hävdar Kristi namn, men deras hjärtan är så långt ifrån Gud.

Fil. 1:10 säger att ‘För jag vill att du ska förstå vad som verkligen betyder så att du kan leva rent och oförskämligt liv.’ Det finns tydlig instruktion för att kristna ska hålla sig borta från de som förvränger evangeliets sanning, vilket leder till att kyrkans enhet splittras (Rom 16:17).

Du ska inte följa en folkmassa för att göra ont. Inte heller ska du vittna i en tvist för att vända sig efter många för att förvrida rättvisan. (2 Mos 23: 2). Petrus apostel säger: Men det fanns också falska profeter bland folket, även om det kommer att finnas falska lärare bland er, som i hemlighet kommer att ta in destruktiva kätterier. (2 Peter 2: 1). Och givetvis säger Jude4 också: För vissa män har krypt sig i obemärkt, som för länge sedan utmärktes för denna fördömelse, ogaktiga män som vänder vår Guds nåd till oskuld.

Men Jesus berättade aldrig oss för att inte fira hans födelse. Men julen tillber sant Gud för att Jesus Kristus är en sann Gud. 1 Timoteus 3:16 säger: Och utan kontrovers är stor gudlighets mysterium; Den som blev manifesterad i köttet, rättfärdigad i anden, sedd av änglar, predikade bland folken, trodde i världen, upptagen i ära. Gud säger oss att inte anta falska religions praxis och lögner (Jeremia 10: 2 3) som Halloween osv. Satan är i ständigt arbete som stjäl den sanna innebörden av jul och har ersatts som en lycklig helgdag eller kallar chrismas som hedendom. Om vi ​​säger att vår jul har sitt ursprung från hedniska, hur är det med den teknik vi har idag, alla moderna faciliteter vi har idag. Är det allt bibelsk eller följer vi varje och allt bibliskt i alla delar av vårt liv i allt? Vi frågar inte ens om de är bibliska eller hedniska och varför måste vi ifrågasätta om den dag som är reserverad för beröm, glädje och dyrkan, vår Herre Jesus Kristus?

Varje samhälle i vilket land de lever bor har många män gjort helgdagar som mors dag, faderns dag, arbetsdag, svart fredag, Martin Luther King, Columbus dag, Alla hjärtans dag etc etc för att komma ihåg händelsen. De är inte heller bibliska och nämns inte heller i skrifterna, och vi har alla inga problem med det, men vi har problem om det finns en dag för att dyrka vår Gud, vår Frälsare, Jesus Kristus? Kristus är den mäktiga Gud, en stor Gud och Savoir, som kung av kungar och herrarnas herre som säger i skrifterna. Vi behöver inte jämföra allt med datum och fråga om varje datum och tidpunkt som när de 10 buden gavs? När Kristus var tänkt? när gud talade till människor vilken dag vilken tid? Ingenstans i Bibeln har datum för tidiga händelser som Skapelse, översvämningen och utflykten från Egypten. Det är inte nödvändigt att vi måste och borde veta alla datum för att fira Kristus. Det är irrelevant. Om Gud ville att vi skulle få veta det exakta datumet och tiden är jag säker på att han kunde ha sagt oss tydligt.

Jesus säger att Satan ‘var en mördare från början och står inte i sanningen, för det finns ingen sanning i honom. När han talar en lögn, talar han av sina egna resurser, för han är en lögnare och fadern till Vi måste komma ihåg vad Gud säger: Du ska inte gå efter andra gudar, de folks gudar som finns runt omkring dig. (Femte Mosebok 6:14). Det betyder att vi inte ska dyrka falska Gudar, men det finns inget fel i att dyrka Jesus Kristus. Finns det någon vers för att inte dyrka för vår Herre Jesus Kristus? Jesus Kristus var Guds julklapp. Romarbrevet 8:32 säger ‘Han som inte skedde sin egen Son, men gav honom upp för oss alla, med djup tacksamhet för denna gåva, skrev aposteln ‘tack vare gud för hans oförutsägbara gåva’ (2 Kor 9:15). Vi behöver inte jämföra och tänka som hedniska. Trots att den 25 december också firades av hedningar och kan ha hedniska rötter men vi som kristna firar samma dag som vår frälsares födelse så vi har bibliska rötter av firandet. Låt hedniska fira på hednisk väg och vi Viktminskning Tabletter kristna fira på Kristus sätt. Vi måste göra allt för att kristna den populära hedniska firandet. Det finns två typer av den andliga heliga anden som är av gud och ond ande som är av demonen. Den Helige Ande kommer ALLTID till oss i Jesu namn. Det här är vad John 14:26 säger: ‘Men advokaten, den Helige Ande, som Fadern kommer att skicka i mitt namn, lär dig alla saker och påminner dig om allt jag har sagt till dig’

Som kristen troende borde vi inte ha splittrade åsikter om samma ämne som är dubbeltänkande, som Gud säger att undvika, och vi som troende behöver inte tänka som hedningarna. Bara för att hedningarna hedrar sin Gud samma dag är det inte nödvändigt att vi också bör tänka och agera som dem. Vår inställning ska vara kristen och vi kan fira vår Gud Jesus Kristus. Och 25 december firas av hela världen på olika sätt. Varje själ i universum kommer i slutändan att böja på sina knän inför Jesus och bekänna Honom som Herre (Filippinerna 2:10). Hebréerna 13: 8 förklarar, ‘Jesus Kristus samma i går och idag och för evigt.’

Först och främst är Kristi födelse bibelsk, så man kan inte göra ett fall genom att kalla jul, som inte är bibelsk. Jesus själv firade en helgdag som motsvarar julen. Jesus firade Hanukkah (Johannes 10:22) eller kallas också som en festdagsfest eller ljusfestival som inte finns i Gamla testamentet. Som kristna kan vi fira Hanukkah ommedlämna våra liv till Kristus och erkänna Honom som det perfekta och sanna ljuset i denna värld och att komma ihåg Gud underbara mirakel. Hanukkah firas till och med idag av judar och några kristna.

Julen ger de troende ett bra tillfälle att upphöja Jesus Kristus. Herdarna förhärligade och lovade Gud för Jesu Kristi födelse. De glädde sig när änglarna förkunnade att i Betlehem föddes en frälsare, Kristus Herren (Lukas 2:11). Barnen som ligger i krubben den dagen är vår Frälsare, ‘Herrens herre och kungarnas kung’ (Matteus 1:21; Uppenbarelseboken 17:14).

Vi bör utnyttja den öppenheten för att bevittna dem om Guds räddande nåd genom Jesus Kristus. Julen handlar främst om den utlovade Messias som kom för att rädda sitt folk från sina synder (Matteus 1:21). Julen är underbar möjlighet att dela denna sanning. Nativity Scene kallar vår uppmärksamhet åt förutsägelsen i Mika 5: 2 5 av hans ankomst Bethlehem. Solen representerar hoppet om Malachi 3: 1 och 4: 2, att rättfärdighetens Sun skulle uppstå både som domare och med helande i sina vingar. Änglarna representerar det profetiska hoppets uppfyllelse när Jesus föddes till Joseph och Maria i Matteus 1:18 25 och Lukas 1:26 38.

Solen är inte bara relaterad till hednisk tillbedjan infact, det är också relaterat till bibliska symboler också. Solen representerar Jesus, Hans evangelium och Hans rättfärdighet. ‘Herren Gud är en sol.’ Psalms 84:11. (Malachi 4: 2.) Utan Jesus finns ingen frälsning (Apg 4:12). Mer än något annat vill Jesus att hans kyrka ska överfalla med sin närvaro och ära. Han skapade andligt ljus. Syftet med himlen var att deklarera ‘Guds ära’, för att avslöja Skaparen, vår Herre Jesus Kristi person och plan. Jesus Kristus beskrivs som världens ljus i Johannes 8:12, Johannes 9: 5, Matteus 4:16, Matteus 17: 2, Johannes 3:19 20, Johannes 12:35 36, Johannes 12:46, Efesier 5 : 14. Ironiskt nog är världens ljus sol. Johannes 1: 3 8 säger ‘genom honom blev allt gjort, utan han blev inget gjort som har gjorts’. Utan solen skulle ingenting växa och vi alla är döda. Så solen kan jämföras med Jesus Kristus. Utan Jesus Kristus är vårt liv dött.

Vi vet också att det finns en biblisk betydelse av solens dag som Herrens dag. Några av dem är efter pingst kristna träffade på söndagen (Apostlagärningarna 20: 7). Jesus Gå Ner ett Kilo I Veckan uppstod från de döda på söndagen (Mk 16: 9; Luk 24: 1,13,21). Den Helige Ande föll först på lärjungarna på en söndag (Apg 2: 1 4). Vi behöver inte tänka som den hedniska världen, men vi kan tänka bibliskt. Gud skapade inte sol bara för hedningar men för alla. Här säger jag inte att vi ska dyrka sol men vi måste dyrka Jesus Kristus direkt. Solen är bara jämförelsen och den bibliska symbolen. Vi måste förkunna årets Herrens tjänst (Lukas 4:19)

5. Anledningen till firandet av jul: Julen är ära av Kristus födelse. en tid till vittne för Kristus och dela evangeliet, för att komma ihåg profetens uttalanden om Jesu Kristi födelse. För att uppfylla profetian om Jesu Kristi födelse, för alla troendes frälsning. Julen ska fira, eftersom världens Frälsare föddes, vandrade bland oss ​​och visade oss vägen till frälsning och ett personligt förhållande till Gud. Han betalade priset för oss och frigjorde oss från vårt slaveri till synden.

6. Julen har andlig betydelse: Nativitetsberättelserna, som ligger till grund för firandet av jul, registreras i skriften. Juldagen valdes främst av kristna skäl, i motsats till så kallade hedniska skäl. Ordet jul kommer från latinska ordet [cristes maesse] vilket betyder ‘Kristi Mässa’. Kristna väljer att komma ihåg detta härliga ögonblick årligen genom en speciell fest i bön, jubileumsdekorationer, placera stjärnor och ljus på ett träd och hänga sig i andan att ge. Det symboliserar bara vår Herres, Jesu Kristi viktiga födelse och alla dessa dekorationer mm fira vissa människor och händelser för den andliga förstärkningen av de troende. De kristna troende är medvetna om att dekorationer som glödlampor, julgran och alla andra prydnadsföremål de använder till jul är bara bilder och Gå Ner I Vikt Snabbt Piller avgudar och de dyrkar inte dem heller men används bara för att fixa uppmärksamhet på Gud och deras dyrkan riktas till Gud själv . Rom. 12: 2 säger att ‘Don blir så väl anpassad till din kultur som du passar in i det utan att ens tänka. I stället fixar din uppmärksamhet på Gud. Du ändras från insidan ut’.

Klockor spelas för att ringa ut de glada nyheterna, ljus tänds för att påminna oss om att Kristus är världens Ljus (Joh 1: 4 9), en stjärna placeras på toppen av ett julgran för att komma ihåg Betlehemstjärnan, och gåvor utbyts för att påminna oss om Magias gåvor till Jesus, Guds största gåva till mänskligheten. Det var tre vise män på grund av de tre gåvorna som gavs: guld, rökelse och myrra (Matteus 2:11). De vise männen vägleddes för att leta efter judarnas kung genom en mirakulös stellar händelse, ‘Betlehemsstjärnan’, som de kallade ‘Hans stjärna’ (Matteus 2: 2). De samrådde med kung Herodes i Jerusalem om Kristi födelse och blev så riktade till Betlehem (Matteus 2: 4 8). De följde Guds vägledning med glädje (Matteus 2:10). Deras gåvor till Jesus var kostsamma, och de tillbedde honom.

När vi tittar på julljus, minns vi världens ljus. Den troende Jesus Kristus är det reflekterade ljuset av Herren Jesus. Han är världens ljus och Han sa att hans anhängare ska vara ‘ljusa i världen’ (Ef 5: 8, Joh 12:35 36). Jesus sade: ‘Jag är världens ljus. Den som följer mig, kommer inte att gå i mörkret, men kommer att ha livets ljus.’ (John 8:12). Jesus är ljuset, det enda ljuset i Guds närvaro. Du kommer inte längre att gå i andligt mörk om du följer honom. Den som inte ‘följer’ eller tror på Kristus kvarstår fortfarande i mörkret. På den tiden skärde män träskollekar och satte ansikten och juveler i dem och dyrkade dem. Men om vi kan betrakta det här trädet bara som ett fyrtårn för alla, en symbol för att beteckna all nutid, skönhet och glädje i vår Frälsares födelse.

Jag ville också göra en punkt att inte alla bilder är förbjudna. Efter att ha fått budet mot avgudsdyrkan beordrades de forntida israeliterna att skapa bilder som används i dyrkan. De omfattade keruberna i närheten av barmhärtighetssätet och offerens havs oxar. (2 Mos 25:18 20).

Jul är ett tillfälle att bevittna de olovade som inte annars skulle kunna delta i en samling av troende. Julgranar inte dyrkas men används som en symbol på Jesus eller en bild av korset för att påminna oss om vad den sanna meningen med jul är. Gåvorna är ingenting annat än att minnas den största gåvan vår herre Jesus Kristus.

7. Sann jul bör vara Kristus centrerad: Kristna troende bör hålla hjärtan och sinnena i Kristus för att uppmana varandra i kontinuerlig bön. Uppmuntra och upplyft de som står för sanningen och rättfärdigheten och upphöra och tysta alla murmurer mot negativ predikning av jul. Julen skulle vara tillvägagångssätt med glädje och tacksamhet i stället för gömda felaktiga motiv som Herodes vilda berusade världsliga fester, otukt, spelningar etc. Herodes var också en person som sökte efter Jesus. Han sökte skrifterna och hävdade att han ville dyrka Kristus men han hade gömda motiv.

Korrekt dyrkan av Gud måste ske ‘i ande och sanning’, inte i ljuset av mänskligt utvecklade traditioner. Rätt tradition är en viktig aspekt av ett gudsliv, som aposteln Paulus förklarade: ‘Därför, bröder, stå fast och behåll de traditioner du lärde dig’ (2 Tess. 2:15). Men Paulus menade inte tydligt att varje mänsklig tradition var lämplig, för han skrev senare till Colossians2: 8 ‘Se till att ingen tar dig i fängelse genom en ihålig och bedräglig filosofi, som beror på mänsklig tradition och de grundläggande andliga krafterna i detta världen snarare än på Kristus ‘. Men dessa verser fördömer bara felaktiga mänskliga traditioner. Han fördömde inte alla traditioner. Han fördömde bara de som gjorde Guds ord tomt.

Paulus säger att mycket kristen undervisning finns i den tradition som överlämnas genom ordet (2 Tim. Jesus sade till sina lärjungar: ‘Den som hör dig hör mig, och den som avvisar dig, förkastar mig’ (Lukas 10: 16). Aposteln lovordade de som följde traditionen: ‘Jag berömmer dig för att du kommer ihåg mig i allt och behåll traditionerna, som jag har givit dem till dig’ (1 Kor 11: 2).

Jesus kom till världen För att ta bort synden (1 Joh 3: 5), för att förstöra djävulens verk (1 Joh 3: 8), att tjäna (Matt 20:28) och rädda världen (Johannes 3:17; Lukas 19:10) för att predika goda nyheter om Guds rike (Lukas 4:43) och att vittna om sanningen (Joh 18:37), att uppfylla lagen och profeten (Matt 5:17) och att ge liv (John 10: 10,28)