Efter Blizzard slutar

Efter Blizzard slutar

En mörk chill drog ner på nordöstra måndagskvällen precis som transportnätet i New York-storstadsområdet, den region som slog hårdast i december snöstorm tog långsamt, stoppade steg mot återhämtning.

De tre stora flygplatserna i New York-området öppnade sina banor och förberedde sig för aktiviteter måndag kväll. på La Guardia flygplats. Han tillade i ett e-mail att det inte fanns någon flygaktivitet ännu vid Newark Liberty International Airport.

De flesta av de planerade inrikesflygningarna avbröts fortfarande, och den internationella servicen var begränsad. Marktransporter till och från de tre flygplatserna var knappa, med masstransporttjänst i stor utsträckning och många vägar omöjliga. Tisdag.

Efter att ha avbrutit all service, använde Metro North-järnvägsnätet dieselutrustning att erbjuda timmeservice i varje riktning på alla tre linjerna, Hudson, Harlem och New Haven, sade järnvägen.

Borgmästare Michael R. Bloomberg talade vid en eftermiddagsnyhetskonferens kortfattat fångad stormen som hade dumpat 20 tum på Central Park och gripit New York City i nästan 24 timmar: ‘Mycket snö, var och en,’ herr Bloomberg sa. ‘Det var ett mycket tungt snöfall, och som du vet var det följt av intensiva vindar.’

Men han avslutade: ‘Världen har inte upphört. Staden går bra.’

Ändå var de kumulativa effekterna av vind och snö klart uppenbara under dagen på måndagen.

Höga vindar skadade omkopplare för tåglinjer, nedslagna kraftledningar, drivande snö farligt djupt på spår och till och med föranledde plogbilar att fastna. Stadsbussar stannade på kullar och bilar övergivna på sidogatorna komplicerat snöborttagning, eftersom New York kämpade kraftigt för att återhämta sig innan kvällens pendling började. Bloombergs presskonferens på stadshuset. ‘Service imorgon kommer fortfarande inte vara en promenad i parken. Det blir en tuff dag; vi har begränsad service. ‘

Många av måndagen var New York Penn Station fylld av bagatelliserade passagerare, varav några sov över natten i väntrummet och även på ett par tåg. Tåg på spår 18 och 19 blev till ett fördjupat hotell (minus kuddarna) , sade passagerare, som tjänstemän hållit tågen öppna hela natten med ljus och värme. ‘Vi såg det som ett äventyr.’

Men på morgonen blev äventyrets spänning bara en plåga för några marooned på stadens gator. New York City Transit mottog rapporter från mer än 400 fasta bussar över natten och in på tidigt på morgonen. Söndag. bussar, två stora stadssnowplogar och två polisbilar alla fast i snön.

Mr Williams sade att en tid innan han anlände hade en annan buss fiskat och satt fast vid hörnet av Degraw Street och blockerade Court Street. Då skred en snöplog och fastnade.

När Williams kom fram var det inget sätt för honom att komma igenom. En annan plog fastnade bakom honom, med ett besättning på cirka åtta sanitetsarbetare som skövlade runt däcken och försökte få bilen fri. Snön var inte djup men herr Williams sade att hans buss var ‘frusen’ i sin plats och han kunde inte få den att röra sig.

Mr Williams, som är från Jamaica och har varit en busschaufför i två år, sa att han inte sov hela natten. Han höll värmen med bussen, även om han stängde av motorn regelbundet för att han var orolig för att han slutade med bränsle.

‘Jag vill åka tillbaka till Jamaica där det inte finns någon snö,’ sade han. Blåsande snö driver upp till fyra meter högt bidrog till utrustningsproblem och hindrade besättningar från att komma åt några spår och växlar.

Ett annat problem på måndag var transport för tågoperatörerna själva. Många hade problem att komma till jobbet, och Seaton sa att en brist på arbetare hade bidragit till beslutet att stänga hela B-linjen.

Nyhetsbrev Anmälan

Fortsätt läsa huvudhistoriken

Att komma till området flygplatser i förhoppningen om att de skulle återuppta måndag eftermiddag var inte heller lätt. A-tåget upphängdes i båda riktningarna mellan Euclid Avenue Station och Far Rockaway Mott Avenue Station, vilket hindrar resenärer från att nå AirTrain för att komma till Kennedy Airport.

Den sällsynta kombinerade avstängningen av regionens tre normalt livliga huvudflygplatser på söndag och måndag kan orsaka förseningar i New York-området som kan komma att gå igenom resten av veckan, men de nationella effekterna kan begränsas efter måndagen.

Omkring 1400 flygningar avbröts rikstäckande på måndagen utav en normal summa på cirka 35 000 till 37 000 kommersiella flygningar, säger Paul Takemoto, en talesman för Federal Aviation Administration i Washington.

Mr Takemoto sa att det kan vara begränsade effekter för resenärer vars resplaner inte involverar New York, i motsats till vissa sommarstörningar, när flygningar som planeras att lämna Dallas, Denver eller Detroit kan bli försenade eftersom flygplanet fastnade på väg in i eller ut ur New York.