semester familjen tid med några enkla måltid idéer

semester familjen tid med några enkla måltid idéer

Traditionen att samla kring mat är en av mina favoritdelar av denna tid på året. Mina mest levande, varma semestersäsongsminnen sätts runt bordet, mormor i huvudet, Gå Ner I Vikt Snabbt ångkokar, läckerhet som täcker bordet och glada samtal delas.

Med julen är nyårsafton ett annat tillfälle att samla runt bordet och prova mer intressanta, tidskrävande och mer extravaganta recept vi har öronmärkt de senaste månaderna.

Snacks och aptitretare är ett bra ställe att börja, så många får sammankomster med fingermat och enkla bett. Dessa kan vara lika enkla som kakor och ost, eller en veggiebricka och hummus, som båda är idealiska för unga och kräsna ätare.

För dem som letar efter något mer vanligt, mer festligt, kan jag föreslå spenatfeta-phyllotrianglar, den klassiska hetmusmattan (eller mer modernt varm venkel och parmesan) dopp eller något som sitter i blötadekor.

Förberedd puffdekor är så lätt att använda, och ett underbart sätt att imponera på gästerna. Bara tina, rulla ut, skära, fyll i vad som helst som du gillar (kött, ost, grönsaker eller någon kombination av de tre) och baka till skarpa och lite bruna. Min favorit kombinationer inkluderar tomat, fontina och basilika och svamp, timjan och åldrig cheddar.

Att göra aptitretare kan vara ett roligt sätt att engagera och uppta barnen. Även de yngsta barnen kan hjälpa till med att bygga en veggiebricka, öppna paket och ordna objekt på en tallrik. De äldre ungdomarna kan hjälpa till genom att montera tomat- och mozzarella-spettar, förpacka lite korv i kexdeig eller till och med blanda en sats rökt lax eller herbygräddeost till krackbrickan. Och eftersom de hjälpte till att göra det, kan de även prova det.

Med största delen av fokus på en eller två stora semesterns middagar, blir de andra måltiderna före och efter nyår ofta underapprecierade och försummade. Många familjer faller i fällan av takeout eller snabbmat, för dessa dagar kan bli fyllda med att springa runt, och mat blir en sekundär tanke. Jag tycker om att alla dagar av semestern är speciella och planerar måltider medvetet.

Naturligtvis kommer vissa måltider att vara hemma, eftersom resor är en stor del av semestern, men vi försöker begränsa att äta så mycket som möjligt.

Precis som under arbets- / skolveckan, planerar vi vår meny för veckan efter nyår, som innehåller familjefavoriter, liksom enkla att montera, roliga måltider. Barnen som är hemma för paus ger en extra par uppsättningar händer, och de kan bidra genom att hjälpa till att göra (eller förbereda solo) en måltid eller två.

Bra övning för mina tonåringar, som alltid säger att de skulle vilja hjälpa, om de inte hade övning / övning / läxa.

Grytor är gjorda för vinteren varm, hjärtlig, tillfredsställande, så mångsidig och enkel att förbereda.

Man kan laga något protein, grönt och korn, täcka det med en sås och kanske lite ost, bake och middag är färdig.

Kombinationer vi gillar inkluderar gröna och fläsk med majsbröd topping; pumpa, vitböna och grädde med brödsmulor; Indisk kyckling biryani med ris och ärtor; krämig kyckling, kronärtskocka och svamp på polenta; och den klassiska engelska Gå Ner I Vikt Snabbt fiskpai med vit fisk i en krämsås med morötter och selleri, täckt med potatismos och lite ost.

Efter linjerna som är enkla att förbereda och roliga att äta, fungerar byggnaden din egen modell riktigt bra för tider som dessa. Alla får vad de gillar, eftersom ätare kan välja och välja vad de lägger till i deras maträtt. Med lite prep-arbete och minimal rengöring är dessa typer av måltider en vinnande vinst för posta semestern semester.

Vi gillar taco sallad; bakad potatisbar med massor av veggie toppning val; Koreanska salladspaket med ris, kokt kött och kimchee eller salsa; och bygga din egen sushi med gurka pinnar, röd paprika remsor, tonfisk blandad med mayo, avokado skivor, kryddat kokt ris och massor av cut nori rutor.

Några nätter, det bästa vi kan göra är att kasta ihop några öppna ansikte tonfisksmältor med tomat eller grillad ost och tomatsoppa, men det fungerar. Och det är fortfarande bättre än att köra igenom.

Med överflöd av söta godisar, kaffe och stressig busyness verkar jag alltid bli sjuk runt semestern. Jag måste påminna mig själv och föreslå dig färre kakor och mer grönsaker.

Med liv och rörelse är det lätt att glömma grönt på måltiden. Vi har nyligen försökt kompensera, genom att lägga till extra grönt till grytor och laga upp en andra sidoväxt, även om den bara är ångad, smörgås.

Kanske blandar saker upp lite kan hjälpa, genom att prova Går Man Ner I Vikt nya sätt med välbekanta favoriter, som krispiga fläskklippade hasselbackpotatis eller lägga till en ny exotisk blandning av kryddor till din rostade blomkål.

För att få de rekommenderade tre kopparna grönt om dagen, måste vi äta grönsaker med mer än bara middag. Att ha klart att ta tag i grönsakspinnar i kylskåpet hjälper. Eller prova att lägga sallad och tomat till din smörgås eller byta ut tortillan och packa din wrap i sallad.

Vinteravbrott är lata morgnar, där folk sover och bor i PJ tills det är väl vid middagen. Morgon som dessa ber om en smula, kanelsträckad kaffekaka. Familjen kan lounge runt vardagsrummet, dela den varma kakan, en kopp kaffe och en bra samtal.

Om kocken på huset också skulle vilja sova i, kan en sats på natten kanel rullar vara den perfekta lösningen. Förberedde natten innan och lämnade för att vila i kylskåpet, de kan bakas och serveras på kort tid.

För några av oss är julklapp en festlig tid omgiven av kärleksfull familj, god mat och massor av semesterjubileum. Tyvärr kan andra inte vara omgivna av kära. de kan vara otillräckliga för att äta eller kämpa med semesterperioden.

Tänk på att göra en extra gryta för den ensamstående mamman på gatan, baka ett parti muffins till den gamla damen bredvid eller dela upp rester med den kämpande högskolestudent som inte kunde göra hemmet till semestern. Lyckligt nytt år skål!